Näin markkinoit itsesi Tinderissä oikein

Miten erottua joukosta Tinderissä? Lukemattomien profiilien suohon hukkuu helposti, ellei näytä mallilta tai onnistu sanailemaan erityisen nohevasti esittelytekstissä. Profiilit laaditaan usein miellyttämään suurta yleisöä, josta seuraa usein kilometrin mittaisia emojirivejä, joissa on kaikissa samat hymiöt. Niistä moni löytää yhteisiä nimittäjiä, mutta kun näitä profiileja on kolmetoista tusinassa, ne eivät juuri jää mieleen. Jos matcheja ei siis tunnu kertyvän, voi olla paikallaan kokeilla toisenlaista lähestymistapaa. Sen sijaan että yrittäisi profiilillaan tarjota kaikille kaikkea, kannattaakin laatia se jollekin spesifimmälle kohderyhmälle. Tämä voi myös tuoda lisää sellaisia matcheja, joiden kanssa yhteistä löytyy myös tosielämässä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että profiili rakennetaan jonkin teeman tai aiheen ympärille, jolla yritetään vedota tiettyyn kohderyhmään. Hyvä teema on esimerkiksi joku oma harrastus tai kiinnostuksenkohde, jonka ehkä toivoo kiinnostavan myös niitä matcheja. Teeman tulisi näkyä sekä kuvissa että biossa – bion jättäminen tyhjäksi on typerintä, mitä voi tehdä, jos tavoitteena on erottua joukosta. Ripaus huumoria sopii joukkoon aina, mutta yli ei silti kannata vetää. Muuten profiili vaikuttaa siltä, ettei sen haltija ole hommassa tosissaan, ja matchit jäävät saamatta.

Miksi näin kannattaa tehdä? Selkein etu on se, että todennäköisesti saat sitä, mitä tilaat. Jos profiilissa korostetaan vaikkapa kiinnostusta matkustamiseen, se houkuttelee ihmisiä, jotka ovat itsekin kiinnostuneita reissaamisesta. Jos taas profiili keskittyy tietokonepeliharrastukseen, se vetoaa todennäköisesti pelaamisesta kiinnostuneihin tyyppeihin. Ja jos tekee profiilissaan hyvin selväksi, että etsii Tinderistä pelkkää seksiseuraa, saa matcheikseen melko varmasti ihmisiä, joilla on samanlaiset intressit. Viimeisen esimerkin kaltaiset profiilit ovatkin jo vakiokalusteita Tinderissä, joten mikään uusi juttu tämä kohdentamisasia ei ole.

Persoonallinen ja massasta edukseen erottuva profiili on ehdottomasti omiaan kasvattamaan matchien määrää. Riippuu kuitenkin hyvin paljon valitusta teemasta, kuinka suurta kiinnostusta profiili herättää. En siis voi luvata, että kun esittelet postimerkkikokoelmasi Tinderissä, matchiesi määrä pomppaa pilviin. Joissain tapauksissa voi käydä niinkin, että matchien määrä tippuu. Täytyy kuitenkin muistaa, että tässä asiassa laatu on määrää tärkeämpi. Vaikka profiili ei miellyttäisi suurinta osaa ihmisistä, parisuhteen etsijälle riittää, että se yksi täydellinen match tykkää siitä. Tämä täydellinen yksilö pyyhkäisee kuitenkin varsin todennäköisesti vasemmalle, jos profiili on sitä samaa geneeristä massaa kuin kaikki muut.

Eräs tuttuni, joka opiskelee markkinointia, teki jokin aika sitten opintojaan varten kokeen, jossa hän testasi eri aiheiden ympärille laadittuja profiileja. Yksi oli rempseä Maajussille morsian -tyyppinen, toinen tietokonepeliharrastaja ja kolmas jääkiekkoilija. Ensimmäinen sai paljon huomiota, ja matchit tykkäsivät humoristisesta lähestymistavasta. Toinen ei herättänyt massojen kiinnostusta, mutta poiki samanhenkistä keskusteluseuraa. Kolmas taas keräsi huimat määrät tykkäyksiä kauniilta naisilta, jotka eivät kuitenkaan olleet kiinnostuneet tutustumaan tosielämässä, vaan olivat Tinderissä vain keräilemässä matcheja. Kaikki profiilit toimivat kuitenkin paremmin kuin miehen oma entinen profiili, joka oli juuri sellainen tylsä ja geneerinen, joka ei jää kenellekään mieleen. Kokeen perusteella tätä taktiikkaa kannattaa siis ehdottomasti harkita! Aiheeseen liittyvää:

Miten Tinder-keskustelu aloitetaan?

Riko oma Tinder-kaavasi

Diagnoosi: deittailu-uupumus